Caracterizare personala – teorie, model, exemple

7 January 2010

Se pare că în prezent, pentru anumite tipuri de joburi, una dintre cerinţele obligatorii a apărut şi cerinţa de documentare a unei caracterizări personale. Sub această formă sau sub formă de scrisoare de intenţie, o caracterizare personală este întotde …

Se pare că în prezent, pentru anumite tipuri de joburi, una dintre cerinţele obligatorii a apărut şi cerinţa de documentare a unei caracterizări personale. Sub această formă sau sub formă de scrisoare de intenţie, o caracterizare personală este întotdeauna utilă. Voi explora pe scurt idea de caracterizare personală şi voi ilustra cu exemple câteva modele de caracterizări personale.

Sunt multe cazuri în care nu veţi avea prea multe şanse să vă prezentaţi corect. Prezentarea în faţa unui potenţial angajator se face prin CV şi prin scrisoarea de intenţie. De fiecare dată este necesară într-o formă sau alta o prezentare (sau caracterizare) personală. E adevărat că uneori este cerută explicit, în formă scrisă, însă întotdeauna veţi fi obligaţi să faceţi această prezentare, de cele mai multe ori pe parcursul interviurilor.

Aşadar, cum procedăm? Nu am să ofer prea multe exemple, dar dacă veţi parcurge acest articol veţi reuşi la final să creaţi o prezentare cu care să fiţi voi foarte mulţumiţi. Deci putem începe.

Când veţi fi evaluaţi, persoana care te evaluează o va face prin analogie. Va analiza automat cum se potriveşte profilul tău cu criteriile pe care le consideră potrivite pentru jobul respectiv. De obicei această analogie este realizată inconştient, însă un recruiter sau un angajator experimentat o poate face voluntar şi sistematic. Acelaţi lucru îl poţi face şi tu, oferind detaliile care vor ajuta la clasificarea ta corectă şi poziţionarea pe acele criterii care sunt folosite pentru a identifica angajatul potrivit.

Cât de mult folosim pentru introducere? Putem folosi exemplul meu. Aş putea spune “Sunt om de IT. Fac programe, remediez problemele calculatoarelor, instalez antiviruşi. E bine, nu?”. Ei bine nu prea!

Cum ar suna “Fac viaţa oamenilor mai simplă.” Sau “Îmi folosesc cunoştinţele pentru a ajuta oamenii să folosească cele mai avansate tehnologii disponibile în IT şi să utilizeze calculatorul fără teamă”. E ceva mai bine. Am exagerat, desigur, însă exprimarea de mai sus e foarte valabilă pe parcursul unei prezentări verbale.

Practic, cum ar suna? Dacă aş face-o în scris şi aş căuta un job de vânzări la o companie care vinde produse de securitate informatică, caracterizarea personală ar putea suna aşa: “Expert în tehnologia informaţiei, cu peste 30 de articole publicate în reviste de specialitate despre progresul în domeniul securităţii informatice, despre implementarea securităţii informaţionale simplu, eficient ca timp dar şi din punct de vedere al costurilor. Am o experienţă vastă în training şi coaching pe diverse subiecte legate de Tehnologiile Informatice şi am participat ca speaker şi moderator la numeroase conferinţe locale şi internaţionale.”

Clar şi la obiect. Şi sună destul de convingător chiar dacă experienţa mea nu conţine niciun aspect de vânzări şi nici n-am încercat să pretind asta. Dar sunt sigur că acum voi puteţi să o scrieţi chiar mai bine. Şi deja v-aţi făcut o idee despre ce vreau să demonstrez.

La ce întrebări trebuie să urmăriţi să răspundeţi? O să vă sugerez să folosiţi câteva întrebări care să vă ajute să vă costruiţi caracterizarea personală. – Cine eşti? Nu uita cine eşti! Nu încerca să te prezinţi altfel decât eşti. Întotdeauna vei avea lucruri pozitive de spus, iar un evaluator experimentat o să vadă că se potrivesc. – Ce ştii să faci? Trebuie să fii clar, simplu şi specific. Oricine trebuie să înţeleagă uşor ceea ce spui. – Ce te face special? Ce te diferenţiază de alţii? Toţi suntem speciali, inclusiv tu. Dacă ai dificultăţi în a depista ce te face special poţi să întrebi colegii şi prietenii. Acceptă-le răspunsurile şi mulţumeşte-le. – De ce eşti o persoană de încredere? Încrederea este cel mai important lucru în orice relaţie de muncă. – Poţi să îţi demonstrezi valoarea? Spune ceva despre experienţa ta. Foloseşte câteva recomandări. Ele sunt cea mai bună carte de vizită. Foloseşte aceste întrebări ca să îţi construieşti caracterizarea personală. Foloseşte-le de fiecare dată când te prezinţi. Foloseşte-le şi când nu e vorba de un interviu. Cere feedback de la ceilalţi, chiar şi atunci când nu eşti pe placul lor, sau mai ales atunci. Sau întreabă-i pe cei care sunt la nivelul tău, daca e vorba de un domeniu mai specializat. Concentrează-te dar nu uita să faci totul cu plăcere. Timpul şi eforturile tale vor fi întotdeauna justificate în acest fel.