Cele mai frecvente 5 greşeli ale operatorilor de interviu

6 January 2015

Interviurile sunt cea mai directă şi mai eficientă metodă utilizată în procesul de angajare. Pentru a conduce eficient un interviu direct, un interviu care să evalueze corect şi eficient abilităţile unui candidat şi cât de potrivit este el pentur jobul …

Interviurile sunt cea mai directă şi mai eficientă metodă utilizată în procesul de angajare. Pentru a conduce eficient un interviu direct, un interviu care să evalueze corect şi eficient abilităţile unui candidat şi cât de potrivit este el pentur jobul în discuţie, intervievatorul trebuie să fie pregătit pentru interviu şi să evite cele mai obişnuite greşeli făcute în astfel de cazuri.

        1.

Intervievatorul nu s-a pregătit adecvat.

        Nu e nimic mai rău decât să fii “pe lângă” pe parcursul unui interviu pe care îl susţii. Este imposibil să te prezinţi profesional, ca să nu mai spunem să conduci interviul într-o manieră corectă dacă bâjbâi pe parcursul interviului. Adu cu tine o copie a cv-ului candidatului, fişa postului (job description), lista cu întrebări cheie şi un caiet de notiţe. Asigură-te că eşti prezent cu câteva minute înainte şi revizuieşte sumar dosarul candidatului versus descrierea jobului în discuţie.
        2.

Ignorarea structurii interviului

        Un interviu eficient urmăreşte acumularea informaţiilor relevante despre candidat şi furnizarea informaţiilor necesare candidatului cu privire la jobul în discuţie. Planifică-ţi întrebările dinainte şi foloseşte o schemă structurată (formular) pentru a nota răspunsurile candidatului şi eventual pentru a le şi nota (evalua). E important de asemenea să aloci suficient timp pentru toate întrebările şi răspunsurile necesare pentru a atinge scopul interviului.
        3.

Interviul nu are un scop precis şi clar

        Dacă nu ştii ce doreşti să obţii pe parcursul interviului, e foarte probabil să nici nu reuşeşti. Asigură-te că ştii exact “de ce” intervievezi “acest” candidat. Gândeşte-te ce urmăreşti prin acest interviu înainte să te întâlneşti cu candidatul
        4.

Luarea unei decizii premature

        Dacă îţi formezi o opinie prea repede rişti să treci cu vederea informaţii cheie care apar ulterior. Nu te lăsa influenţat de aspect sau de prima impresie pe care ţi-o face candidatul şi evită să iei decizii pripite sau să mergi “pe instinct”. Rezistă tentaţiei de a “concedia” un candidat încă din timpul interviului şi concentrează-te pe lucruri obiective cum sunt competenţele, experienţa, training, studii şi nu în ultimul rând pe răspunsurile candidatului la întrebările cheie.
        5.

Alegerea unei ambianţe nepotrivite

      O ambianţă care permite distragerea participanţilor de la scopul întâlniri poate avea efecte grave asupra rezultatelor obţinute. Pentru o eficienţă maximă, interviurile trebuie realizate într-o ambianţă care să fie confortabilă, privată şi care să stimuleze o discuţie deschisă. Locaţia aleasă şi atitudinea ta trebuie să facă orice candidat să se simtă destins şi confortabil.

Aceste puncte descrise aici pot fi utile atât angajatorilor cât şi candidaţilor pentru ca fiecare să înţeleagă cât mai bine cu cine are de-a face şi pentru a lua deciziile de colaborare în cunoştinţă de cauză. Reţineţi că o decizie de angajare luată greşit va influenţa nu doar angajatorul ci şi cariera candidatului viitor angajat.

Un lucru despre care nu se vorbeşte destul este dreptul şi obligaţia candidatului de a refuza fără rezerve un job care nu i se pare potrivit indiferent de motivele pe care le depistează, însă acesta este un subiect pentru un material viitor.